МОЇ СТАТТІ

Анонси моїх статей

  • Психологічний портрет української льотчиці пані Надії Савченкоко. Аналітичні матеріали політичного психолога Психологічний портрет української льотчиці пані Надії Савченкоко. Аналітичні матеріали політичного психолога Проблеми зазирання в шпаринку, підглядання у щілинку замка, дізнатися більше з видимого, позаяк невидиме недоступно, завжди хвилювали партійного боса ...
    Опубліковано·21 трав. 2017 р., 11:12 Leonid Wasylovych
  • Контрольні питання до тренінгу з авіаційної психології 1. Що таке авіаційна психологія? Галузь психології, що вивчає психологічні закономірності трудової діяльності фахівців, які працюють у сфері авіації. 2. Навіщо кандидати в льотні училища проходять через відбір авіаційних психологів ...
    Опубліковано·11 квіт. 2017 р., 06:11 Air psychologist L.W.Pidchybii
  • ОСНОВИ ТЕРАПІЇ ПІСЛЯ ВАЖКИХ АВАРІЙ І КАТАСТРОФ У статті висвітлюються основні проблеми роботи з негативним професійним досвідом, запропоновано класифікацію, визначено основні засади консультування таких випадків, сформульовано принцип продовження льотного довголіття та підвищення безпеки польотів. Проблеми роботи з ...
    Опубліковано·16 трав. 2016 р., 05:12 Вадим Разумов
  • Методика виявлення пілотів авіакомпаній, схильних до суїциду Всі хвороби від нервів  і лише венеричні від кохання -поширене прислів'я     Часто після драматичних інцидентів пілоти авіакомпаній, щоб зняти стрес, викурюють пачки сигарет, випивють літри алкоголю в компанії колег ...
    Опубліковано·16 трав. 2016 р., 05:13 Вадим Разумов
  • Конкретні дії з продовження льотного довголіття Печінці не потрібне «Гепабене», печінці потрібно не пити! - поширений жарт     Старі пропагандистські штампи змальовують льотчика як пияка з чудовим здоров'ям.  Проте з часом чудове здоров'я кудись дівається. З ...
    Опубліковано·16 трав. 2016 р., 05:13 Вадим Разумов
Відображаються 1 - 5 із 5 записів. Переглянути більше »

Психологічний портрет української льотчиці пані Надії Савченкоко. Аналітичні матеріали політичного психолога

опубліковано 25 трав. 2016 р., 21:57 Вадим Разумов   [ оновлено 21 трав. 2017 р., 11:12 користувачем Leonid Wasylovych ]

Психологічний портрет української льотчиці пані Надії Савченкоко. Аналітичні матеріали політичного психолога

Проблеми зазирання в шпаринку, підглядання у щілинку замка, дізнатися більше з видимого, позаяк невидиме недоступно, завжди хвилювали партійного боса, політичного оглядача, пересічного українця. 
Точно складений провідними фахівцями психологічний портрет свого часу дозволив «звести в могилу» біснуватого фюрера Саддама Хусейна з синками, розгромити «імперію зла» - покійний СРСР, натиснувши на вождьків-окупантів. 
У цій роботі детально описано різні аспекти психотипу громадянки, яку називають «українською льотчицею Надією Савченкоко». Розкриваються деталі й способи її мислення, подається деталізований, по пунктах, аналіз її як особистості, надаються реальні інструменти з прогнозування її поведінки в майбутньому, розкриваються способи маніпулювання й впливу на неї в теперішньому. 
Цей аналіз варто підшити й користуватися ним, разом із задокументованими фактами, свідченнями очевидців, протоколами допиту співучасників та їхніми добровільними зізнаннями, очними ставками, результатами судмедекспертиз у досьє на Савченкоко, що збираються різними зацікавленими особами й організаціями. Аналітичні матеріали політичного психолога пригодяться як професійним українським політтехнологам, керівникам українських партій та рухів, телерадіоканалів, періодичних видань, вищому керівництву української держави (проукраїнського Президента та його команди), міжнародним дипломатичним службам, так і широкому загалу небайдужих українських читачів, що власними свідомими поглядами й зусиллями рухають Україну до свободи.
Шановні пані, панове!
Телебачення, преса, Інтернет щедро постачають нам терабайти інформації. Оскільки я як автор у цьому житті не мав жодних контактів з суб’єктами дослідження, увесь цей аналіз побудовано на відкритій і доступній усім інформації, яку кожен зможе переглянути на ютубі чи відтворивши в пам’яті політичні події минулого. Для нефахівця аналіз може видатися заважким, деталізованим, дуже об’ємним. 
Аналіз засновано на загальних закономірностях поведінки людини.  
1. Домінантний хронічний емоційний фон суб’єкта дослідження.
Провідним мотивом, основою поведінкових реакцій досліджуваного суб’єкта є емоція гніву.
Коментар: у людей яскраво проявляються два емоційних тони: хронічний і соціальний. Соціальний тон безпосередньо залежить від освіти та виховання. Це те, якою людину навчили бути, її звична роль. Хронічний тон - це хронічний стан, в якому перебуває людина. Хронічне перебування в низькому тоні завжди є наслідком психологічного насильства, і супроводжується хворобами й проблемами. Схоже, що в пані Савченкоко хронічний і соціальний тон майже один і той самий, або вона вже почала перебувати в хронічному тоні гніву значно довше, ніж у соціальному, що однозначно говорить про проблеми з психологічним станом суб'єкта дослідження. 
2. Поведінка й фізіологія.
Здатний на руйнівні дії.
3. Психіатричні показники.
Психотик.
Коментар. Психотик: людина, в якої значною мірою відсутній контакт з оточенням, що існує в теперішньому часі, і яка не здійснює розрахунків щодо майбутнього. Цей стан може бути гострим, коли людина стає психотиком щоразу всього на кілька хвилин і лише іноді за певних обставин (наприклад, коли в неї бувають напади гніву чи апатії), або ж це може бути хронічний стан (тобто такий, у якому людина ніколи не співвідносить свої дії з теперішнім і майбутнім). Коли шкода, якої психотик завдає іншим людям, стає дуже помітною, таку людину вважають небезпечною й ізолюють від суспільства. Психотик, шкідливість дій якого не так очевидна, завдає не менше шкоди своєму оточенню і є психотиком не меншою мірою.
4. Медичні показники.
Захворювання, пов’язані з ендокринною системою, й неврологічні захворювання.
Захворювання, пов’язані з відкладенням речовин (артрити). Артрит - захворювання, що викликає запалення, біль і нерухомість суглобів; загальна назва запальних процесів, а в широкому сенсі — будь-яких хвороб суглобів. Якщо запалення одночасно охоплює кілька суглобів, виникає т. зв. поліартрит. 
5. Емоції.
Гнів.
Коментар. Гнів — бурхливий вияв злості, спрямований на ближнього; злісний стан душі, почуття сильного обурення; стан нервового збудження, роздратування.
6. Прояви любові, симпатії.
Ненависть, люта й виражена зовні.
Коментар. Перегляньте інтерв'ю пані Савченкоко, її поведіку на судилищі, влаштованому азіятами, допит окупантами — це очевидно навіть не фахівцю.
7. Зір.
Спотворення вхідних зорових сприйняттів, що надає їм неправильне значення.
8. Слух.
Спотворення вхідних звуків, що надає їм неправильне значення.
9. Біль.
Анастезія в теперішньому часі відносно болю.
10. Мова: як говорить. 
Говорить тільки про смерть і руйнування. Ненависть.
Коментар. «Якщо ви сюди приїхали, значить, ви вже не повне гі**но. Але як солдати, запам'ятайте - ви поки - повне гі**о. Ця війна надовго. І поки нас не переб'ють, може, ви чогось встигнете навчитися”, - з такими словами Надія Савченко звернулася до новоприбулих добровольців батальйону "Айдар" у травні 2014 р.”
Джерело: Українська правда. “Куля проти Кремля. Як льотчиця Надя Савченко стала символом українського опору». Анастасія Рінгіс.http://www.pravda.com.ua/articles/2016/03/11/7101750/
Мова: як слухає.
Слухає тільки про смерті й руйнування. Знищує інформаційні канали, по яких надходить позитив.
11. Як людина поводиться з письмовими або усними повідомленнями при їх передачі.
Перекручує повідомлення, перетворюючи їх на негатив, незалежно від початкового повідомлення. 
Зупиняє повідомлення, які несуть позитив. Передає негатив і спотворює його.
12. Реальність (згода).
Руйнування протилежної реальності. "Ти не правий". Не погоджується з тим, що реально для інших людей. 
Коментар. «Їй було неможливо щось заборонити, якщо вона вже прийняла рішення”, - говорить командир вертолітної бригади Яременко, де служила Надія”. Там же.
13. Спроможність згадувати минулі інциденти.
Згадує минуле, ніби суб’єкт є одним з батьків, який панував, або ніби та людина, що є прикладом для наслідування.  
14. Прояви колишніх важких травм, психотравмуючих ситуацій.
Дослівно драматизує епізоди колишніх важких травм, психотравмуючих ситуацій з погляду того, хто в них переміг.
15. Статева поведінка. Ставлення до дітей.
Згвалтування, секс як засіб покарання. Жорстоке ставлення до дітей.
Коментар. 
«Коли хлопці напивалися, теж іноді до мене в кімнату за «великим коханням» приходили. Тоді я їх прибаюкувала на своєму ліжку, коли уговорами, коли прикладом автомата, все від типу кавалера залежало, і йшла спати на їхнє місце.
Колись був кумедний випадок. Заходить один:
— Я до тебе!
— Ну добре! Ти лягай, я зараз в душ — і повернуся!
Забрала автомат і пішла (автомати ми завжди із собою носили, навіть срати з ними ходили). Йду. Назустріч другий: 
— Я до тебе!
— Ну добре! — кажу, — «Заходь хвилин через 15 в кімнату, я якраз з душу тебе чекати буду!»
І пішла собі десь по базі тинятися (любила я ночами по базі гуляти, як кішка себе відчуваєш) :) На ранок ходять обидва, дуються на мене… «Ну ти й стерво!», — виявляється, що вони обидва цілуватися почали, аж доки не зрозуміли, що обидва не бриті! :) Але подоброму посміялися і забули… Хлопці нормальні попалися…
». 
Джерело: офіційний сайт газети Ратуша. Книга Савченко (уривок "Ірак" з книги Надії Савченко з ілюстраціями її сестри)http://ratusha.lviv.ua/index.php?dn=news&to=art&id=4203
«Але я знаю, якщо буду мати дітей, у мене не вистачить здоров'я стати льотчиком. А якщо буду льотчиком, то у мене не буде здоров'я народити дітей. Думаю, якщо я не народжу, демографічна криза Україні не загрожує». 
Джерело: ФАКТИ. Надія Савченко: «Можу п'ять днів; не спати і сім днів не їсти». Галина Кожедубова. http://fakty.ua/21406-mogu-pyat-dnej-ne-spat-i-sem-dnej-ne-est
16. Контроль над навколишнім світом.
Руйнує й нищить всіх і все навколо. Якщо це не вдається, може знищити себе. Спосіб дій, притаманний фашисту.
Коментар. «У грудні 2015 року, виступаючи в російському суді, глава Центру звільнення полонених Володимир Рубан (якого називають людиною Віктора Медведчука) сказав, що чотири рази приїжджав до Луганська, щоб домовитися про обмін Савченко, але в підсумку її не проміняв з формулюванням - "поводилася занадто зухвало й не ламалася». 
Джерело: Українська правда. “Куля проти Кремля. Як льотчиця Надя Савченко стала символом українського опору». Анастасія Рінгіс.http://www.pravda.com.ua/articles/2016/03/11/7101750/
«Загалом Надія провела у голодуванні понад 83 дні, схудла на 25 кілограмів”. Там же.
Ми у жодному разі не намагаємося начепити на суб’єкта дослідження такий ярлик. Просто кожна політична партія, рух має певне емоційне забарвлення, спосіб дій, тому й приваблюють специфічну публіку. Просто цей спосіб дії «може знищити себе» притаманний саме фашисту. 
17. Дійсна цінність для суспільства порівняно з видимою цінністю.
Нещирий. Серйозний тягар. Здатний на вбивство. Навіть якщо відкрито заявляє про свої хороші наміри, результатом є руйнування.
«У цій фразі для мене вся Надія, - каже Дикий. - Лицар без страху і докору, жорстка, незручна, прямолінійна як кут будинку». Там же.
18. Етичний рівень.
Аморальний. Активно здійснює нечесні дії. Руйнує будь-які прояви етики.
“Зараз про це майже не згадують, але відповідно до армійського статуту, Надія Савченко все ж дезертир - "військовослужбовець, що самовільно залишив місце служби”. Там же.
19. Як людина поводиться з правдою.
Відверта брехня, яка несе руйнування.
20. Рівень сміливості.
Безрозсудна хоробрість, яка звичайно шкодить самій людині. 
Коментар. «Коли в 2013-му почалася революція, військовозобов'язана Савченко їздила на Майдан під час відпустки”. Там же.
21. Здатність нести відповідальність.
Бере відповідальність для того, щоб руйнувати.
«У березні 2014 го Савченкоко зрозуміла, що як льотчиця найближчим часом вона не потрапить на передову. Вона повернулася в бригаду і написала рапорт на перехід у піхотну частину.
Але чекати рішення не стала. Фактично порушивши процедуру, повернулася добровольцем в "Айдар", де вже перебувала велика частина 18-ї сотні». Там же.
22. Наполегливість у досягненні мети.
Наполегливість у досягненні руйнівних цілей: сильно розгорається, але швидко гасне.
23. Буквальність у сприйнятті сказаного.
Сприймає буквально тривожні зауваження. Жорстоке почуття гумору. 
24. Метод поводження з людьми.
Використовує погрози, покарання й брехливі тривожні повідомлення, щоб панувати над іншими.
25. Вплив колишніх нав’язаних директивних вказівок.
Надзвичайно сильний вплив мають минулі психотравмуючі ситуації, що містять емоційний тон гніву. Найбільший вплив мають фрази контролю.
Коментар. Неоптимальна поведінка спроможна передаватися з покоління в покоління: її сестра теж в Айдарі.  
26. Теперішній час.
Суб’єкт не в теперішньому часі.
27. Пам’ять.
Під час терапії варто використовувати згадування легких психотравмуючих інцидентів, де є спроби інших людей контролювати суб’єкта.
28. Приємні моменти.
Справжні приємні моменти важко знайти. Реактивне задоволення від руйнування.
29. Уявні інциденти.
Уявні способи відплати дадуть уявлення про те, що було зроблено суб’єкту.
30. Ступінь піддатливості гіпнозу.
Люто відкидає зауваження, але вбирає їх.
31. Рівень дії розуму (приблизна оцінка).
Аналітичний розум частково вимкнено, підсвідомість частково діє.
32. Ступінь негативного заряду в підсвідомості.
Сильно заряджено низку легких психотравмуючих інцидентів. Є важкі інциденти з втратами. З трьома чвертями інцидентів неможливо встановити контакт. 
33. Здатність відчувати задоволення в теперішньому часі.
Рідко відчуває будь-яке задоволення.
34. Цінність як друга.
Безперечно, тягар для інших.
«Яременко жартує - вона "складнопідрядний підлеглий». Там же.
35. Наскільки навколишні люблять людину.
Більшість не люблять, не приховуючи цього.
Коментар. «Офіцер повинен вміти підкорятися, але саме це Савченко давалося з великими труднощами. В "Айдарі" її запам'ятали, як одну з небагатьох людей, хто сперечався з комбатом Сергієм Мельничуком». Там же.
36. Стан речей, які належать людині.
Часто зламані. У поганому стані.
37. Наскільки добре людину розуміють.
Постійно не розуміють.
«Незважаючи на пристрасне бажання стати льотчицею, Савченко одного разу спробували виключити з вишу з формулюванням, як вона потім пояснювала в одному інтерв'ю: "Важкий характер для неба”. Там же.
38. Потенціал успіху.
Звичайно, невдача.
Коментар. Суб'єкт дослідження весь час шукає себе: «Після закінчення школи в 97-м, вона отримала спеціальність модельєра-дизайнера. Потім ще рік провчилася на спеціальності "журналістика", але на початку 2000-х все ж зробила крутий поворот у своїй долі й підписала контракт з ВСУ, оформивши радисткою в залізничні війська.
У 2004-му в складі 95-ї аеромобільної бригади півроку прослужила в Іраку, в щойно сформованому контрактному батальйоні. Повернувшись з миротворчої місії, Савченко вступила до Харківського університету повітряних сил. Правда, тільки після того, як отримала дозвіл від тодішнього міністра оборони Анатолія Гриценка». Там же.
39. Потенціал виживання.
Рання смерть. 
Коментар. «Ви все одно повернете мене в Україну - живою чи мертвою", - сказала вона в своєму недавньому зверненні». Там же.
40. Як людина поводиться з рухом.
Намагається зупинити його, утримати.
41. Виживає.
Нехай усе на світі загине, крім мене.
42. Правота.
Я правий завжди, навіть коли не правий.
43. Повністю відповідальний.
Ти відповідаєш за все.
44. Володіє всім.
Я володію людьми й руйную все матеріальне.
45. Джерело руху.
Я повинен зупинити рух.
46. Істина.
Уся реальність спотворена. Плітки.
47. Віра.
Я ненавиджу людей. Я надто хороший, щоб мати з ними справу.
Коментар. «Ігор Яременко, командир 16-ї бригади армійської авіації, згадує: "Про те, що у Наді крута вдача, знали всі. Якось приходить до мене і каже:" Дайте молоток, я кватирку хочу полагодити». Там же.
    Я, як автор, підполковник резерву, військовий льотчик-винищувач, один з п'яти авіаційних психологів України, буду відвертим: у цій психологічній характеристиці зображено ідеального військовослужбовця. Таким, яким він має бути. Чоловік чи жінка, байдуже. Такий, що рветься в бій, зневажає смерть і ворога, здатний на самопожертву, стійкий в обороні. Солодка мрія генералів, клопіт командирів, живе втілення Рембо. І ти, мій читачу, що дійшов до цього рядка, належиш до левової частки тих українців, що не рвонулися на барикади, не кинулися добровольцями на фронт. 
    «Диванна сотня!». Насправді до неї належить левова частка людства. Це звичайні люди: хороші батьки, добрі друзі, чудові співробітники. І лише невелика частка суспільства нарвана, зла, й погано скінчає. 
    «В той самий час, коли героїню (вживаю це слово без жодного іронічного навантаження) було захоплено в полон і вивезено до Росії, в славетному місті Луганську т.зв. Міністерством державної безпеки ЛНР було заарештовано професора української філології Дмитра Ужченка. Ніколи про такого не чули? Та чому ж? Його було звинувачено в диверсійній діяльності. «Диверсія» полягала знаєте, в чому? Офіційне звинувачення виглядало так: «Распространение на территории Луганской народной республики украинского языка». Професору загрожував розстріл. Майже місяць він провів в камері смертників. Саме тоді Савченко вставили у список «Батьківщини» під № 1, а про професора - упевнений, мої читачі чують вперше. Та чому ж?!».
Джерело: UAPOST.US «#‎FreeSavchenko‬ - черговий продукт політтехнологів». Павло Правий. 
http://www.uapost.us/blog/-freesavchenko-chergovyy-produkt-polittehnologiv/
    «Чому мовчать (здебільшого) її побратими з батальйону «Айдар»? Чому демонстративно не бажають розповідати про її «подвиги»? Кому з українців відомо, як вона опинилася у полоні? Чому журналісти воліють не писати про те, що Савченко порушила наказ і самовільно полізла у самісіньке пекло – нікого не повідомивши. В результаті сама опинилася в оточенні й шестеро бійців разом з нею. Чом би нам не повідомити, що, намагаючись витягти її та інших бійців з оточення, полягло 17 українських десантників? Шестеро з них, аби не потрапити в полон, підірвали себе гранатами. Савченко свою гранату не використала…». Там же.
    «Пані Юлія Тимошенко чітко знала: «Батьківщині» на виборах восени 2014 року загрожував «проліт» такий самий, як французький авіатор мсьє Огюст Фаньєр над Парижем. Треба було знайти щось таке, що «витягло» б партію Юлії Володимирівни з «болота», якийсь непересічний крок. І цей крок було знайдено. Фактично пані Тимошенко «на горбу» Надії Савченко пролізла тоді в парламент». Там же.
    «Дивіться самі. Суд над Сенцовим та Кольченком тривав 54 дні – менше двох місяців. Суд над Ходорковським та Лєбедєвим – 10 місяців. Суд над Тимошенко – менш ніж 4 місяці. А Савченко судять вже майже рік і вісім місяців і кінця-краю процесу не видно. Чому так? Тому, що це тиск на українську владу, зокрема на президента. Ми бачимо, як це відбувається. Савченко перетворено на зброю, причому на зброю в руках старої «парочки» Тимошенко-Медведчук». Там же.

    А Карпюк та Клих?
    Триває один з найкривавіших міжрасових конфліктів сучасності: між Європою й Азією, між білими українцями й жовтими росіянами. Значна кількість цитат від талановитих журналістів дозволила вичерпно розкрити тему. 
    Це ще не кінець — буде мертвою чи живою суб'єкт дослідження, а політтехнологічні здобудки й вкладені в цей проект гривні ще довго будуть відгукуватися в українському політикумі!

Контрольні питання до тренінгу з авіаційної психології

опубліковано 16 трав. 2016 р., 04:56 Вадим Разумов   [ оновлено 11 квіт. 2017 р., 06:11 користувачем Air psychologist L.W.Pidchybii ]

1. Що таке авіаційна психологія?
Галузь психології, що вивчає психологічні закономірності трудової діяльності фахівців, які працюють у сфері авіації.
2. Навіщо кандидати в льотні училища проходять через відбір авіаційних психологів?

Щоб відсіяти кандитатів, що потенційно не зможуть оволодіти льотною професією й тим самим значно зекономити на підготовці, яка й без того дуже дорога.
3. На яке питання відповідає психологічний тест з купюрою?
Величина затримки спілкування (час, який проходить між питанням і відповіддю людини на нього), що дозволяє оцінити ступінь переповненості підсвідомості.
4. За командами із землі пілот виконав кілька прольотів над злітною смугою з «бочкою», поступово зменшуючи висоту й швидкість польоту, що призвело до авіакатастрофи. З погляду авіаційної психології в цьому винуватий пілот чи група управління польотами, що своїми непрофесійними командами «загнала льотчика в землю»?
Винуватцем є пілот, оскільки саме він не впорався з управлінням літаком на малій висоті та швидкості польоту й почав виконувати завдання замість того, щоб відмовитися.
5. Що полягає в основі роботи з негативним професійним досвідом з огляду авіаційної психології?
Засадничі способи психологічної допомоги людині ґрунтуються саме на різних формах роботи з підсвідомістю – психоаналізі, розігруванні ситуації в особах, психодрама, інсайт, малюнки тощо. Саме під час переповідання колишньої ситуації з негативним професійним досвідом і виходять негативні емоції цього травмувального інциденту, сила їх впливу зменшується – й людині стає легше. 
6. Які висновки можна зробити після тесту з авіаційної психології з 10-разовим обертанням людини в кріслі із заплющеними очима й нахиленою до грудей головою з подальшою пропозицією пройти по прямій лінії?
Про стан вестибулярного апарату людини.
7. Якими є специфічні два аспекти підготовки льотного складу бойової авіації з погляду авіаційної психології?
У льотчика, який не літає, поступово втрачаються льотні навички; під час льотної кар'єри льотчик змушений весь час оволодівати дедалі ширшим й ширшим колом завдань і вмінь.
8. Чи можуть бути певні типи темпераментів (холерик, меланхолік, сангвінік, флегматик) оптимальними для певних авіаційних професій з погляду авіаційної психології?
Так, можуть. Флегматик для бомбардирувальної, розвідувальної, транспортної чи пасажирської авіації, де часто бувають польоти тривалістю 10-20 годин й більше; холерик для винищувальної авіації.
9. Як англійською мовою називається організація, що займається організацією й координацією міжнародної спіпраці держав у всіх аспектах діяльності цивільної авіації?
ІСАО - International Civil Aviation Organization. 
10. Як англійською мовою в циркулярах ІСАО називаються рекомендації з авіаційної психології зокрема, де висвітлено про врахування людського чинника для поліпшення командної взаємодії між людьми з метою збільшення ефективності їхніх зусилль, зменшення кількості помилок тощо?
CRM - Crew Resource Management. 

11. Перевірка отриманих навичок: провести спеціальну психологічну дію й допомогти п'яному льотчику швидко стати тверезим
ПЛАН-КОНСПЕКТ
0. Відрекомендовуюся.
0.1 Особливі вимоги до стюардес на бізнес-джетах — хазяйка, репутація CRM
1 Що таке авіаційна психологія?
галузь психології, що вивчає психологічні закономірності трудової діяльності авіаційних фахівців. Предмет А. п. - психіка людини, керуючої складними авіаційними системами. Об'ект А. п.- діяльність льотного і інженерно-технічного складу, фахівців УВД і інш. А. п. як науково-практичний напрям зародилася на рубежі XIX і XX вв. в зв'язку з винаходом літальних апаратів і зростаючою роллю людського чинника в ефективному і безпечному управлінні ними. Основи А. п. формирова лись під впливом теоретичних і методологічних положень фізіології. Основними проблемами сучасної А. п. є вивчення психологічної структури діяльності авіаційних фахівців; психологічні закономірності взаємодії людини з авіаційною технікою; дослідження впливу чинників польоту на розвиток психічних станів, межличностних відносин в колективі; формування професійної придатності, психологічної адаптації членів екіпажу до умов діяльності; аналіз причин аварійності і т. д. Для розв'язання теоретичних і прикладних проблем А. п. застосовується комплекс методів, розроблених в фізіології і психології труда (бесіда, спостереження, вивчення документів, лабораторний і природний експерименти і інш.). Широко застосовуються також методи алгоритмічного і інформаційного аналізу діяльності, моделювання, полиеффекторной реєстрації функцій і інш. Результати А. п. використовуються для підвищення ефективності і безпеки труда в авіації, вдосконалення системи професійного відбору і підготовки авіаційних фахівців
2. Психологічний добір ЧВАУЛ
3. Мої приклади.
Умань переплутав озера
Повтор Вазіані погана погода
Болить зуб.
П-к Ковров  од віраж молодого пілота
Віагра і сприйняття кольору Ф-16
винищувач на бомбардирувальнику
сангвінік
холерик
меланхолік
флегматик
4. Моя робота
Проблеми роботи з негативним професійним досвідом


ОСНОВИ ТЕРАПІЇ ПІСЛЯ ВАЖКИХ АВАРІЙ І КАТАСТРОФ

опубліковано 13 трав. 2016 р., 04:36 Вадим Разумов   [ оновлено 16 трав. 2016 р., 05:12 ]

У статті висвітлюються основні проблеми роботи з негативним професійним досвідом, запропоновано класифікацію, визначено основні засади консультування таких випадків, сформульовано принцип продовження льотного довголіття та підвищення безпеки польотів.

Проблеми роботи з негативним професійним досвідом, особливо останнього часу, мають неабияке значення – зростають вартість і наслідки вчинених помилок, постійно ускладнюється підготовка фахівців тієї чи іншої професії. І коли чудово підготовлений професіонал унаслідок певних негативних професійних переживань не може виконувати свої прямі обов’язки, то усунення його від роботи є марнотратством.
Крім того, негативний професійний досвід вкрай не оптимально впливає на нинішню професійну діяльність його носія. Особливо актуальною проблема постає в авіації, де ці вартості складають астрономічні величини, а то й обраховуються життями людей.
Українських фахівців з авіаційної психології, які мали б освіту льотчика й значну практику пілотування літаків, та освіту психолога й значну практику консультування людей, можна перелічити на пальцях однієї руки включно з автором цієї статті. Тему майже не досліджували в Україні, отже, актуальність її для зацікавлених осіб й організацій є надзвичайно високою.
Тому в цій статті, щоб зробити її простою для розуміння й практичного застосування вищому керівництву авіаційного менеджменту, льотчикам, диспетчерам, авіаційно-технічному персоналу та взагалі широким колам авіаційної публіки, переважно не вживається спеціальна психологічна термінологія, і не психологам тема стане зрозумілою, наприклад, після перегляду фільму “Топ Ган” з чудовим актором Томом Крузом у головній ролі. За сюжетом пілот палубного винищувача сам, без сторонньої допомоги, долає низку важких переживань, пов’язаних з негативним професійним досвідом і, врешті-решт, виконує поставлене завдання.
У реальному житті є значно драматичніші події – катастрофи, людські жертви, кров, горе... Після такого багато хто починає регулярно вживати алкоголь, а хто й звертається до наркотиків. Кому допомагає більше, кому менше, але така подія однозначно впливає на все подальше життя людини. Поширене твердження, що “час лікує”, схоже, тут не діє.
Глухий кут...
Давайте розглянемо детальніше, що ж заважає авіаційним фахівцям працювати?
У найскладніших випадках, коли ми маємо такі прояви негативного авіаційного професійного досвіду, як глибока апатія чи складна депресія, вся задача терапії на цьому етапі зводиться до того, щоб у різні способи сприяти виникненню бажання постраждалого до позитивних змін. Всю допомогу спрямовано на те, щоб зробити людину доступною для спілкування із зовнішнім світом і підняти її настільки, щоб можна було перевести до наступної категорії випадків (умовно назвемо їх середньої складності).
У випадках середньої складності при спробі залучити людину до виконання професійних обов’язків часто виникають досить бурхливі прояви:
- боїться літати;
- боїться замкнутого простору;
- людина категорично відмовляється увійти до кабіни пілота чи взагалі в літак,
- говорить фразами, які були під час події або чомусь зовсім не доречними;
- має дрижання рук і ніг;
- сильне пітніння;
- бліде обличчя;
- “маска” на обличчі;
- відсутній погляд;
- пересохлі губи;
- граничні показники пульсу й тиску;
- запаморочення;
- нервове напруження;
- скуті рухи;
- явно виражене заїкання під час розмови;
- нервові смикання;
- впадає в істерики;
- задихається;
- її нудить;
- можливе мимовільне сечовипускання й випорожнення.
У кожному окремому випадку прояви можуть бути найрізноманітнішими. Треба пам’ятати, що крім неприйняття авіації негативні реакції можуть поширитися й на інші види техніки.
Проте допомога можлива.
Наприклад, ще в сиву давнину античний лікар Гіппократ вважав, що хірургічна операція може вважатися завершеною лише тоді, коли пацієнт розкаже про неї принаймні п’ятьом друзям. Сучасна інтерпретація поширена серед юних панночок: “подружка – це найкращий психотерапевт”.
Цей ефект, я маю на увазі спілкування, й лежить в основі ефективної допомоги постраждалим.
Думаю, всі знають про існування підсвідомості. Можна сказати, що то є та частина розуму людини, де збирається весь накопичений за життя негативний досвід. Тому засадничі способи психологічної допомоги людині ґрунтуються саме на різних формах роботи з підсвідомістю – психоаналізі, розігруванні ситуації в особах, малюнки тощо. Що відбувається, коли людина розповідає про травмувальний інцидент?
Знову ж не психологам пропоную згадати фільми, де головні герої переповідають про якісь важкі події з минулого. Вони сильно хвилюються, нервують, плачуть. Що відбувається в цей час, під час переповідання?
Під час переповідання виходять негативні емоції травмувального інциденту, сила їх впливу зменшується – й людині стає легше. Це покладено в основу консультування й деталі її стосуються саме конкретного випадку. Звісно, що є багато книжок і товстих томів, в яких описано деталі й подробиці технології, проте переповідання і є основою консультування.
Неправильним вчинком буде мовчки й “мужньо” страждати.
Правильним вчинком буде спілкуватися й розповідати про інцидент.
Зрозуміло, що є багато тонкощів та нюансів. Залежно від переповненості підсвідомості консультація може зайняти тривалий час, оскільки доведеться працювати й з більш ранніми травмувальними інцидентами іншого роду, а то й взагалі починати з якихось незначних неприємностей чи навіть приємних миттєвостей. Відповідно до конкретного випадку й конкретної людини обирають той чи інший метод роботи.
У ширшому розумінні вище описано спосіб роботи з негативним досвідом будь-якого походження не обов’язково авіаційним, а, наприклад, автомобільним, спортивним, військовим, побутовим тощо. При роботі з авіаційними фахівцями бажано знати основи конструкції та експлуатації літаків, основну термінологію, авіаційний жаргон.
І, нарешті, найлегший випадок.
Це коли людина фізично здорова, регулярно ходить на роботу, то, буває, що часто стверджує, що все, “відліталося” (для льотних екіпажів), починає згадувати численні аналогічні випадки чи наводити якісь логічні докази. Часто-густо поруч є “доброзичливці”, що тут як тут з примовками штибу “два дзвіночки вже було, на третьому буде гаплик” чи “воно тобі треба?”, “ти ще молодий” тощо.
У найлегших випадках дієвими є такі заходи:
- залучення до інших видів діяльності;
- спілкування з досвідченішими й авторитетнішими колегами;
- обмін досвідом, публічний “розбір польотів” із вкрай позитивними висновками й визнанням високого професіоналізму та відсутності вини учасника інциденту;
- усунення скептиків і знецінювачів з кола спілкування;
- оголошення подяки й нагорода;
- пропозиція про підвищення;
- збільшення рівня зарплати.
Такі й подібні вагомі стимули часто дають потужну мотивацію подолати особисті сумніви й коливання, переосмислити подію, відкинути хибну й нераціональну інформацію, яку так щедро постачають “доброзичливці”.
У стислому форматі цієї статті розкрито основні напрями роботи з негативним авіаційним професійним досвідом, проте варто зауважити, що цю саму технологію покладено в основу й продовження льотного довголіття, адже труднощі професійної діяльності, стреси життя теж варто розглядати (і так воно й є) як травмувальні ситуації. Наведені технології дозволяють працювати профілактично, тобто віднайти та усунути джерела майбутніх і ще не скоєних професійних помилок та упущень які, власне, й призводять до негативного професійного досвіду, значно зменшити ймовірність виникнення передумов до льотних подій та реально підвищити безпеку польотів.

Усі наведені факти, спостереження, експертні висновки, рекомендації ґрунтуються на професійному досвіді автора.

Методика виявлення пілотів авіакомпаній, схильних до суїциду

опубліковано 13 трав. 2016 р., 03:41 Вадим Разумов   [ оновлено 16 трав. 2016 р., 05:13 ]

Всі хвороби від нервів 
і лише венеричні від кохання
-поширене прислів'я
    Часто після драматичних інцидентів пілоти авіакомпаній, щоб зняти стрес, викурюють пачки сигарет, випивють літри алкоголю в компанії колег, проте краще від цього їм не стає: 


Проблеми роботи з негативним професійним досвідом
http://aeroabc.blogspot.com/2013/01/blog-post_2.html
    А якщо до цього додати невдалий шлюб, втрати рідних та близьких, конфлікти й особисті переживання, то льотчик гарантовано рано перестає літати через суто психологічні інциденти минулого, які псують його здоров'я в теперішньому. Ось і виходить, що авіакомпанії вкладають мільйони в підготовку своїх пілотів, проте не вкладають нічого в конкретні психотерапевтичні дії з продовження їхнього льотного довголіття. 
Конкретні дії з продовження льотного довголіття
http://aeroabc.blogspot.com/2016/03/blog-post_24.html#more
    І льотчики змушені шукати допомоги десь на стороні. Тут типовим вважається приклад другого пілота літака німецької компанії Germanwings Андреас Любіца, який розбився у французьких Альпах. Циркуляри ІКАО що до CRM не містять вказівок, як виявляти схильних до суіциду пілотів авіакомпаній. Авіакомпанії, в свою чергу, економлять на посаді штатного авіаційного психолога.     А розплачуються за все це власними життями пасажири й страхові компанії!
    Проте зарадити ситуації можна маючи елементарні знання про мотиви поведінки людини. То чи є якийсь спосіб оцінити психологічне здоров'я пілота, саме психологічний аспект, чи залишився в ньоьго потенціал до виживання після низки психотравмуючих обставин його життя? 
    І такий спосіб є!
    Це Шкала емоційних тонів, що показує емоційні тони людини. Ці тони змінюються від найвищого до найнижчого й включають у себе (за мірою того, як ми рухаємося, вниз від життя до смерті):
4.0  ентузіазм 
3.5  радість 
3.0  консерватизм 
2.5  нудьга 
2.0  антагонізм 
1.5  гнів 
1.1  прихована ворожість 
1.0  страх 
0.5  горе 
0.1  апатія 
    Кожному рівню на шкалі присвоєно довільне числове значення. Шкала тонів має багато аспектів. Якщо користуватися нею, можна передбачити поведінку не лише однієї людини, а й великих груп людей.
    Тут треба розуміти, що означає в людини кожна з цих емоцій:
4.0  ентузіазм. 
Обмінюється поглядами з іншими для того, щоб розширити свої уявлення. Може змінити свою точку зору. 
3.5  радість. 
Здатен зрозуміти й оцінити погляди інших людей і змінити свою точку зору. Може дійти згоди з іншими. 
3.0  консерватизм. 
Усвідомлює, що існує можливість іншої точки зору. Консервативне збереження згоди. 
2.5  нудьга. 
Відмовляється з'єднати свою реальність з будь-якою іншою. Байдужий до конфліктів навколишнього світу. Занадто байдужий для того, щоб погоджуватися або не погоджуватися. 
2.0  антагонізм. 
Піддає сумніву слова інших. Захищає свою реальність. Намагається зруйнувати точку зору інших. Не приходить до згоди.
1.5  гнів. 
Руйнування протилежної реальності. "Ти не правий". Не приходить до згоди з іншими. 
1.1  прихована ворожість. 
Сумнівається у своїй власній реальності. Не почувається в безпеці. Сумнівається в реальності інших. 
0.5  горе. 
Сором'язливість, неспокій, сильний сумнів у власній точці зору. Інші легко можуть нав'язати йому свої погляди. 
0.1  апатія. 
Повний відхід від протилежної реальності. Відсутність своєї реальності. Затримка спілкування.   
     Потенціал виживання оцінюють відповідно до такого даного:
Кожен, хто перебуває вище рівня 2.0, прагне до виживання.
Кожен, хто перебуває на рівні 2.0 і нижче, на шляху до самознищення. 
    Зрозуміло, що побачити льотчика, що плаче й сідає за штурвал літака нереально — його не допустять навіть на передполітний брифінг. Чоловікам, на відміну від жінок, властиво приховувати власні емоції за маскою «все гаразд»!
    А все з тієї причини, що в людей яскраво проявляються два емоційних тони: -хронічний;
-соціальний. 
    Соціальний тон безпосередньо залежить від освіти та виховання. Це те, якою людину навчили бути, її звична роль. 
    Хронічний тон - це хронічний стан, в якому перебуває людина. Хронічне перебування в низькому емоційному тоні завжди є наслідком психологічного насильства, і супроводжується хворобами й проблемами.  
    Тому людина в низькому емоційному тоні стає психотиком.
    Психотик: людина, в якої значною мірою відсутній контакт з оточенням, що існує в теперішньому часі, і яка не здійснює розрахунків щодо майбутнього. Цей стан може бути гострим, коли людина стає психотиком щоразу всього на кілька хвилин і лише іноді за певних обставин (наприклад, коли в неї бувають напади гніву чи апатії), або ж це може бути хронічний стан (тобто такий, у якому людина ніколи не співвідносить свої дії з теперішнім і майбутнім). Коли шкода, якої психотик завдає іншим людям, стає дуже помітною, таку людину вважають небезпечною й ізолюють від суспільства. Психотик, шкідливість дій якого не так очевидна, завдає не менше шкоди своєму оточенню і є психотиком не меншою мірою.
    Діагностику реального психологічного стану пілота з використанням Шкали емоційних тонів виконують методом особистого спостереження, за матеріалами відеоконтролю, аналізом протоколів розслідувань тощо. 
    Встановлюють соціальний і хронічний тон людини. Якщо встановлений хронічний емоційний тон пілота надто низький — це є приводом звернути пильну увагу на його психологічне здоров'я, обставини особистих переживань, поведінку, якість виконання польотів тощо. 
    У цьому коротко описаному матеріалі подаються основні засади виявлення схильних до суіциду пілотів авіакомпаній методом спостереження, наводиться методологія оцінки поведінки, подаються точні критерії для правильної оцінки отриманих даних. 
    Описана методика придатна для застосування авіаційними психологами як в авіакомпаніях великих і малих, авіашколах тощо, так і індивідуально, пройшовши систематизоване навчання й тренінги.   

Конкретні дії з продовження льотного довголіття

опубліковано 13 трав. 2016 р., 03:39 Вадим Разумов   [ оновлено 16 трав. 2016 р., 05:13 ]

Печінці не потрібне «Гепабене», 
печінці потрібно не пити! - поширений жарт
    Старі пропагандистські штампи змальовують льотчика як пияка з чудовим здоров'ям. 
Проте з часом чудове здоров'я кудись дівається. З часом льотчик кидає пити, потім курити. Займається спортом, висипається, не напружується, береже себе, дієта тощо. Проте одного чудового дня він усвідомлює, що наступну медичну комісію вже не пройти: зазвичай це тиск стрибає, та й з серцем щось, нерви вже не ті. 
    Все це розповідає мені один командир повітряного судна. Літає він за межами України. Зарплата чудова. Умови контракту теж. Хоче ще політати років так п'ять-шість. Або ішший пілот надлегкого літака, саморобки. Мала висота, помилка в техніці пілотування, падіння, удар, сніг, кров. Чи ще один у курсантські роки через погану видимість та власну недоученість двічі заходить на посадку, палива мало, ледь не зриває літак на малій висоті довертаючи на посадочний курс, відбувається переляком.
    Після подібних чи ще більш драматичніших інцидентів учасники, щоб зняти стрес, викурюють пачки сигарет, випивють літри алкоголю в компанії колег, проте краще від цього їм не стає: 
Проблеми роботи з негативним професійним досвідом
http://aeroabc.blogspot.com/2013/01/blog-post_2.html
    А якщо до цього додати невдалий шлюб, втрати рідних та близьких, конфлікти й особисті переживання, то льотчик гарантовано рано перестає літати через суто психологічні інциденти минулого, які псують його здоров'я в теперішньому. Ось і виходить, що авіакомпанії вкладають мільйони в підготовку своїх пілотів, проте не вкладають нічого в конкретні психотерапевтичні дії з продовження їхнього льотного довголіття. 
    І льотчики змушені шукати допомоги десь на стороні. Тут типовим вважається приклад другого пілота літака німецької компанії Germanwings Андреас Любіца, який розбився у французьких Альпах. 

Методика виявлення схильних до суіциду пілотів авіакомпаній 
http://aeroabc.blogspot.com/2016/03/blog-post.html
    То чи можна допомогти пілоту в такій ситуації?
    Так!
    Можна!
     Наприклад, ще в сиву давнину античний лікар Гіппократ вважав, що хірургічна операція може вважатися завершеною лише тоді, коли пацієнт розкаже про неї принаймні п’ятьом друзям. Сучасна інтерпретація поширена серед юних панночок: “подружка – це найкращий психотерапевт”.
    Цей ефект, я маю на увазі спілкування, й лежить в основі ефективної допомоги постраждалим.
    Думаю, всі знають про існування підсвідомості. Можна сказати, що то є та частина розуму людини, де збирається весь накопичений за життя негативний досвід. Тому засадничі способи психологічної допомоги людині ґрунтуються саме на різних формах роботи з підсвідомістю – психоаналізі, розігруванні ситуації в особах, малюнки тощо. Що відбувається, коли людина розповідає про травмувальний інцидент?
    Знову ж не психологам пропоную згадати фільми, де головні герої переповідають про якісь важкі події з минулого. Вони сильно хвилюються, нервують, плачуть. Що відбувається в цей час, під час переповідання?
Під час переповідання виходять негативні емоції травмувального інциденту, сила їх впливу зменшується – й людині стає легше. Це покладено в основу консультування й деталі її стосуються саме конкретного випадку. Звісно, що є багато книжок і товстих томів, в яких описано деталі й подробиці технології, проте переповідання і є основою консультування.
    Неправильним вчинком буде мовчки й “мужньо” страждати.
    Правильним вчинком буде спілкуватися й розповідати про інцидент.
Зрозуміло, що є багато тонкощів та нюансів. Залежно від переповненості підсвідомості консультація може зайняти тривалий час, оскільки доведеться працювати й з більш ранніми травмувальними інцидентами іншого роду, а то й взагалі починати з якихось незначних неприємностей чи навіть приємних миттєвостей. Відповідно до конкретного випадку й конкретної людини обирають той чи інший метод роботи.
    У ширшому розумінні вище описано спосіб роботи з негативним досвідом будь-якого походження не обов’язково авіаційним, а, наприклад, автомобільним, спортивним, військовим, побутовим тощо. 
    Іншими словами льотчик під час терапії «розряджає» велику кількість негативних емоцій і переживань, заряд яких зберігається в підсвідомості й змушує стрибати тиск, калатати серце, нервово здригатися тощо. 
    Завдяки такій терапії тиск може стабілізуватися й знизитися, льотчик стає значно спокійнішіим, комфортно почувається й ще на кілька років продовжує власну льотну кар'єру.

1-5 of 5